UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Seržant Nicholas Angel je sakra dobrej příslušník. Tedy vlastně policista, protože tak se to má podle předpisů říkat a pro Nicholase jsou předpisy alfou a omegou jeho existence. Má o 400% vyšší počet zatčení, než je průměr Metropolitan Police, přitom je slušný, uhlazený, nijak brutální, o akčních filmech neslyšel, na dvoustovce zaběhl dosud platný policejní rekord a nepoužívá nadmíru sprostých slov ani cool hlášek. Je to prostě stroj s americkou výkonností v úhledné karosérii ostrovního slušňáka, který vyniká toliko činy, ne slovy. Ale Nicholas má nepříjemný problém – nadřízené jeho efektivita zneklidňuje natolik, že mu našli nové místo – poklidný venkovský zapadákov Sandford, kde se kromě ztracených labutí a povalených plotů neděje skutečně nic, co by bylo hodno pozornosti kádru formátu Angela. Na první pohled.
Jméno Edgar Wright si, zdá se, budou muset zcela vážně poznamenat američtí producenti, protože tenhle rozesmátý anglický uličník v kristových letech umí v rámci žánru parodie vytvořit hollywoodský styl čistší a zábavnější než většina „odrodilců“ z Los Angels. Ukázal to v zombie beer komedii „Shaun Of The Dead“ a v míře nemalé obnažuje tento svůj talent v zemitém výsměchu (a zároveň pokloně) americké škole cool akčních filmů o policistech, kteří neznají bázeň a hanu, zato znají bojovat a ctí hodnotu pravého přátelství. „Hot Fuzz“ přejímá veškeré trade marky amerického akčního stylu (výbornou kameru, bleskový střih, vymazlené pózy hlavních představitelů), ústrojně je spojuje s charakteristicky ostrovním stylem detektivek a výsledek aplikuje na řácky pošukaný příběh města, které má nejnižší zločinnost ve Spojeném království, přesto tu umírá podezřele mnoho lidí podezřele brutálním způsobem.
A Nicholas je samozřejmě tím mužem, který se musí skrze ospalou atmosféru pubů a poutí (na kterých by člověk skorem očekával otráveného inspektora Barnabyho s famílií), skrze nedůvěru absolutně rezignované policejního týmu (opravdu perfektního panoptika britských pitomců), prokousat až do stádia, kdy zahodí všechny instrumenty práva a po vzoru „Bad Boys“ a jiných vysokorozpočtových pakáren vezme zákon do svých rukou a obrátí uhlazený Sandford nohama vzhůru. Na „Hot Fuzz“ je nejzábavnější právě to ustavičné tření zvolených stylových prostředků se samotným obsahem, který je provinciální, v dialozích patřičně natvrdlý a doslova na troud vysušený britským humorem. Angel je bizarním prolnutím konzervativní tradice Metropolitan Police s leskem a arogancí americké školy, jeho ztučnělý parťák Danny zase neodolatelným bastardem pivně-fotbalového fanouška a dětinského idealisty, který odrostl na těch nejhorších filmech US provenience. Jejich vztah, ač parodicky laděný, přeci obsahuje cosi nakažlivě romantického v rovině těch pravých chlapských pout, při nichž se krom flašek ležáku otevírají i tajné komnaty kamenitých mužských srdcí. Míru, s jakou „Hot Fuzz“ vybalancovává vážnou poetiku a naprostou hovězinu, považuju v tomto ohledu za jedinečnou...
Bohužel, není tomu tak vždy. Zevrubnost v přejímání záoceánských klišé je mnohdy tak dokonalá, že „Hot Fuzz“ sklouzne k určité samoúčelnosti a tak tak to vybalancuje na hranici dobrého vkusu (za kterou podobně laděný syntetický béčkař Tarantino padá každou chvíli). Film baví tam, kde je britský v duši a americký v zevnějšku, naopak trochu ztrácí ve finále, které je zpočátku neodolatelné, ale po chvíli navaří i trochu nastavované kaše. Těžko odůvodňovat, proč navzdory našlapané stopáži, výborným nápadům a překvapivě i docela poutavému ději ve mně „Hot Fuzz“ nezanechal až tak hluboký dojem. Možná jsou jeho akční mimikry tak dokonalé, že chtě nechtě vyvolávají mělký dojem běžného akčního filmu. Pokud jsem si něco opravdu užil, tak je to krom atmosféry i vynikající herecká dvojice Simon Pegg a Nick Frost, perfektní návrat ex-Bonda Timothy Daltona k přestřelkám, stylová i mladicky svěží Wrightova režie a skvělá hudba (aktuálně bondovského) skladatele Davida Arnolda. Až se bude volit nejlepší akčňák roku 2007, na „Hot Fuzz“ by se nemělo zapomenout... při všem výsměchu je zábavnější a našlapanější než většina zámořské produkce. K dokonalosti mu však přeci jen chybí vyšší míra nadhledu. Nikoli nad parodovaným žánrem, ale nad sebou samým.
Bad Boys na anglickém vidlákově. Ve stylu tak velkém, že by i Michael Bay záviděl. Edward Wright prostě umí. Slovy rady Vacátka... něco mi tu ale přeci jen falíruje.
8 / 10
Vydáno: 2007
Stopáž: 121 min.
HOT FUZZ
[Velká Británie 2007]
Režie: Edgar Wright
Scénář: Edgar Wright, Simon Pegg
Kamera: Jess Hall
Hudba: David Arnold
Hrají: Simon Pegg, Nick Frost, Bill Nighy, Paddy Considine, Timothy Dalton, Jim Broadbent, Martin Freeman, Stuart Wilson, Cate Blanchett, Steve Coogan, Peter Jackson, Bill Bailey a další.
Premiéra ČR / SR: 6.7.2007 / 9.8.2007
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.